De beste tips om in slaap te vallen

De beste tips om in slaap te vallen

Geplaatst op op februari 29, 2016 in Tip

Goed slapen is cruciaal. Het bepaalt je humeur, je energie en je gezondheid. Pak daarom slaapproblemen zo snel mogelijk aan. Probeer een aantal van deze slaaptips voor een goede nachtrust.

Slaap in een donkere kamer

Om in slaap te vallen laat je lichaam melatonine vrij. Dit stofje wordt automatisch aangemaakt als het buiten donker begint te worden. Doordat er minder licht in je ogen valt, krijgen je hersens het signaal dat het tijd is om te rusten. Val je moeilijk in slaap? Dan kan het zijn dat de kamers in huis te (ver)licht zijn en je hersens geen sein voor de aanmaak van melatonine ontvangen. Dim lichten een uur voor bedtijd en zorg ervoor dat de slaapkamer donker genoeg is. Met bijvoorbeeld houten jaloezieën of gordijnen van dikke stof komt er geen ongewenst licht meer binnen.

Blijf weg van elektronica

Leg een uur voordat je naar bed gaat je telefoon of tablet weg en kijk ook geen televisie meer. Door het flikkerende (en meestal felle) licht op je apparaat houden je hersenen het idee dat ze wakker moeten blijven. Bovendien blijven ze erg actief, doordat berichten die je leest of het programma dat je kijkt emotie opwekt. Blijf weg van elektronica en je hebt geen last meer van dit probleem.

Focus op geluid
Houdt het tellen van schaapjes je wakker? Focus dan op de geluiden in huis, dan vertrek je vanzelf naar dromenland.

Creëer een ritme
Je biologische klok bepaalt je slaapritme. Ontregeling hiervan leidt tot stoornissen in het slaap-waakritme. Een onregelmatig leven zorgt ervoor dat je actief bent op momenten dat je bio-klok aangeeft dat je moet slapen, en andersom. Probeer elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en weer op te staan, dan wordt in- en doorslapen een stuk makkelijker.

Doe ontspanningsoefeningen
Stress is niet bevorderlijk voor je slaap. Niet iedereen ziet het zitten, maar probeer eens wat ontspanningsoefeningen voordat je naar bed gaat. Er zijn heel wat verschillende oefeningen, dus kies er een paar waar jij je prettig bij voelt.

Gebruik de ideale koptelefoon
Voor veel mensen werkt muziek aanzetten goed om snel in slaap te vallen. Als je een partner hebt die daardoor niet kan tukken, kun je gebruik maken van oordopjes of een koptelefoon. Helaas zijn deze niet erg comfortabel. Daar is binnenkort een oplossing voor: de Kokoon koptelefoon. De eerste hoofdtelefoon die comfortabel genoeg is om mee te slapen. Bovendien weet het apparaat wanneer je in slaap valt en past hij de muziekkeuze hierop aan. Ideaal!

Ga in slaaptherapie
Helpen bovenstaande tips niet? Ga dan eens naar een slaapkliniek. Zij hebben veel kennis en expertise op dit gebied. Ze analyseren onder andere je slaapgedrag en komen hoogstwaarschijnlijk snel met een oplossing. Slaap lekker!