Met seniorenmarketing is veel winst te behalen

Met seniorenmarketing is veel winst te behalen

Geplaatst op op mei 22, 2016 in Bedrijven

Ruim de helft van de 55-plussers verwacht meer online te gaan winkelen in de komende twee jaar. Online retailers richten zich juist steeds meer op de jongere generatie. Omdat het online winkelgedrag van beide groepen sterk verschilt, liggen hier veel kansen voor slimme ondernemers. De blog Generatiemarketing.nl beschrijft al veel verrassende cases van A-merken die deze stelling bevestigen. Maar er is ook nieuw onderzoek dat de stelling onderbouwd.

Nieuw onderzoek

Dat blijkt uit recent onderzoek van Webloyalty. In hun opdracht ondervroeg GfK 800 consumenten van 55 jaar of ouder en een controlegroep van 193 millennials (18- tot 30-jarigen). 55% van de 55-plussers gaf aan dat ze meer zaken online denken te kopen in de komende twee jaar. Dat is weliswaar minder dan de controlegroep (68%), maar nog altijd een forse toename. Bovendien is de groep 55-plussers aanzienlijk groter dan groep millennials: 30% van de Nederlandse bevolking is 55 jaar of ouder, 25%, oftewel bijna één miljoen mensen minder, is millennial. En dat verschil neemt door de vergrijzing enkel toe. Webloyalty noemt 55-plussers daarom al de ‘retailgroep van de toekomst’.

Verschil in online winkelgedrag

In het onderzoek valt verder op dat 55-plussers een online aanschaf heel anders benaderen dan millennials. Zo pakt 71% van de senioren de laptop om een webwinkel te bezoeken, en slechts 25% gebruikt daarvoor een mobiele telefoon. Bij millennials is dat bijna precies tegenovergesteld. Ook kijkt 91% van de 55-plussers naar reviews om de keuze voor een webwinkel te maken, en geeft 80% aan dat eerdere winkelervaringen belangrijk zijn in het keuzeproces. Voor jongeren speelt dat juist amper een rol. Ook bestelgemak en een meer persoonlijke ervaring zijn voor ouderen veel belangrijker dan voor de jongere generatie.

Het groeiende belang van seniorenmarketing

Kortom, online retailers kunnen steeds meer verdienen met de groep 55-plussers. Dat vereist echter wel marketing die zich specifiek richt op deze consumenten, omdat ze een aantal heldere voorkeuren hebben. Als je je blindstaart op millennials, loop je mogelijk veel inkomsten mis. Wees dus verstandig en kijk hoe 55-plussers en seniorenmarketing  jouw bedrijf naar het volgende niveau kunnen tillen!